Zuid Afrika dag 10 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjan Polhout - WaarBenJij.nu Zuid Afrika dag 10 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marjan Polhout - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika dag 10

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

25 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika Dag 10
Vandaag wakker geworden en het heeft de hele nacht geregend en gestormd. We gaan vandaag op weg naar Port Elizabeth. Het regent heel hard. Als we in de bus zitten regent het op sommige plekken in de bus ook. Het lijkt wel of we in Zuid Afrika zijn. Gelukkig stoort niemand zich er aan en als je nat wordt, ga je op een ander plekje in de bus zitten. We hebben eerst een rondrit door de stad
Port Elizabeth. Tiaan vertelt de geschiedenis van de stad. Even een fotomomentje en dan weer verder. We drinken koffie in een van de oudste cafe's in Zuid Afrika. Om 1 uur aangekomen bij het hotel en met een hele groep wezen lunchen. Ik hoop dat ik mijn broeken nog pas als ik thuis kom, want we eten hier veel maar wel lekker.
Om 4 uur op weg naar het township. Ik weet niet wat ik mij daar van voor moet stellen en of ik dit eigenlijk wel wil zien. Bij het hotel stapt Monga in de bus en dat is onze gids. Hij woont in het township waar we vandaag gaan rondlopen. We mogen niets geven aan de mensen daar. Wel hebben we zeepjes en koffie uit de hotels gespaard om dat aan Monga te geven. Hij gebruikt deze spullen bij projecten die ze in de townships doen. De mensen hebben hier een slechte leefomgeving maar je ziet kinderen wel gezellig spelen. Op het township staan stenen huisjes en houten krotjes. We lopen er een beetje doorheen en in het township worden dingen gemaakt die ze dan weer verkopen. Dit was de enige plek waar we iets mochten kopen van de gids. Dit maar gedaan omdat dit ten goede komt aan het township. Wat ik ook erg vreemd vond is dat er op het township een KFC was en een heel mooi Shell tankstation. Dit kan ik nog steeds geen plekje geven. Verder waren er heel veel kapsalonnetjes en barber shops. Ik geloof dat Monga zei dat er op de drie vrouwen een kapsalon is. We gingen eten in het township, het eten was heerlijk en we werden daar met gezang begroet. Een gospelkoor stond er om ons te verwelkomen. Ze hebben een half uur met hart en ziel gezongen. Daarna kwamen er nog drie mannen die speelden op verschillende xylofoons. Wat kan je toch ook weer veel leren van deze mensen hoe ze in het leven staan. Het was voor mij een dag waar ik niet zo goed wist wat ik met mijn gevoelens aan moest en aan deze plek zal ik nog lang terug denken. Ik vroeg mij af of dit de mensen wel goed doet dat je daar bent maar Monga was heel erg dankbaar dat we zijn township bezochten. Hij vroeg ons ook om foto's op te sturen omdat ze daar heel erg blij van worden.

  • 25 April 2014 - 08:22

    Rita:

    Jeetje Marjan, heftige dag vandaag dus!
    Maar wat lees ik met veel plezier je reisverslagen........ Wat een prachtige reis maken jullie!!
    Groetjes aan je moeder. Lieve groet, Rita

  • 26 April 2014 - 16:50

    Emmie:

    Hoi Marjan en moeders,

    Wat een belevenis, met zoveel verschillen armoe en rijkdom door elkaar heen, maar dat is in een hoop landen zo, dus die gemengde gevoelens kan ik begrijpen maar als je thuis ben gaat dat vanzelf weer over, geniet er nog maar van want voor je het weet zijn jullie alweer thuis groetjes en veel liefs Emmie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Marjan

Actief sinds 09 April 2014
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 3389

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 01 Mei 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: